VAULT
Brainstorm
Meetings
Experimenten
SOTA
Use Cases
Brainstorm
Brainstorm 31/01/2023
Voor de derde en laatste brainstormsessie waren we te gast bij Ancienne Belgique in Brussel. Een ander soort event dan ze daar gewoon zijn, maar nog steeds een goed feestje!
Brainstorm 24/01/2023
De tweede brainstormsessie vond plaats in de gebouwen van Hogeschool PXL te Hasselt en gaf ons weer een heel andere kijk op wat virtuele muziekbeleving kan zijn.
Brainstorm 17/01/2023
In The Penta (Howest) te Kortrijk beten we de spits af met de eerste van drie brainstormsessies. Samen met onze partners gingen we op zoek naar de muziekbeleving van de toekomst.
Meetings
Bijeenkomst begeleidingsgroep 28/06/2024
Een uitzonderlijke bijeenkomst van de gebruikersgroep! We kampeerden een hele week in AB Club en presenteerden op vrijdag 2 volledig immersieve concerten waarbij technologie, muziek en artistieke visie op een unieke manier werden samengebracht.
Bijeenkomst begeleidingsgroep 16/05/2024
Op 16 mei 2024 kwam de gebruikersgroep bijeen in Stadsschouwburg Antwerpen op uitnodiging van partner be•at. We presenteerden de voortgang van het onderzoek niet alleen aan de gebruikersgroep, maar ook aan een uitgebreide groep van stakeholders uit de muziek- en bredere culturele sector. We organiseerden ook 4 workshops.
Bijeenkomst begeleidingsgroep 15/11/2023
Op 15 november 2023 was de gebruikersgroep te gast bij MotorMusic te Mechelen. Iedereen kreeg een update over de stand van zaken en na de middag werden er twee workshops georganiseerd.
Bijeenkomst begeleidingsgroep 31/03/2023
Op 31 Maart kwam de gebruikersgroep bij elkaar in Eeklo voor een stand van zaken. Ditmaal gevolgd door een bezoek aan de N9 muziekclub voor een technische uitleg over en vervolgens ook het bijwonen van een hybride concert in samenwerking met Soundstorm.
Kick-Off Meeting 27/10/2022
Op 27 Oktober kwam de begeleidingsgroep voor het eerst samen voor de start van het VMX project op de campus van PXL Music in Hasselt. Hier werd voor het eerst het team voorgesteld, een update gegeven omtrent de planning, en een uitgebreide inspiratie presentatie gegeven over reeds bestaande virtuele muziekbelevingen. Nadien was er een netwerkmoment waarbij de partners ook reeds enkele demo’s konden uittesten.
Experimenten
XR Music Toy: Verkenning van Virtuele Interactiviteit in Live Optredens
- Hand Tracking, OSC, Passthrough, VR, XR
In het voortdurend veranderende landschap van muzikale ervaringen blijft de combinatie van technologie en creativiteit nieuwe mogelijkheden bieden. Zo onderzochten we met de Virtual Music Experiences onderzoeksgroep de meerwaarde van “Extended Reality” (XR) interfaces om interactiviteit toe te voegen aan live-evenementen.
Real-time link tussen VR-bril en DAW
Wil je graag met VR aan de slag met een DAW? Hier zijn enkele manieren om dat te doen.
Visuele simulaties gedreven door muziek
Als experiment hebben we simulatie technieken uitgeprobeerd om 3D simulaties te maken die gedreven zijn door muziek. Deze simulaties zijn gemaakt door parameters te linken aan verschillende aspecten van de muziek.
SOTA
Immersive monitoring voor muzikanten
Hoe kunnen muzikanten tijdens een concert ook immersive luisteren? We bespreken de opties.
Latency als struikelblok bij digitale toepassingen
Zelfs The Sphere heeft last van latency. Wat is het en waarom is het belangrijk?
Reactional Music: De toekomst voor muziek in games?
Reactional Music, een bedrijf uit Zweden, stelt een nieuwe manier van game muziek integratie voor. In plaats van het traditionele loop-based systeem maakt Reactional Music gebruik van algoritmen om muziek dynamisch aan te passen op basis van specifieke parameters, wat resulteert in natuurlijkere overgangen en meer controle- en integratiemogelijkheden.
Immersive audio en spatialisatie in games
In het tweede van een reeks artikels vertelt PXL-Music waarom immersive audio en gaming zo goed samengaan.
Hoe werkt audio in een game?
In het eerste van een reeks artikels schetst PXL-Music een beeld van hoe audio in een game werkt en hoe dat verschilt met wat we in de cultuursector kennen..
Use Cases
Een immersive audio twin – het model
Hoe bouwen we verder op de immersive convolution reverb om een volwaardig dynamisch audiomodel te verkrijgen?
Een immersive audio twin – de zaal
Hoe benaderen we juist het auditief recreëren van een zaal in een digital twin? Alle geheimen worden onthuld.
Wat is belangrijk voor een impulse response?
Welke factoren beïnvloeden een impulse response scan negatief? We hebben het uitgebreid opgezocht en delen het in dit artikel met jou mee.
De stappen tot een immersive audio digital twin
Een korte inhoud voor de ontwikkeling van de audiokant van de digital twin.
Positietracking met een beperkt budget
Voor het immersive concert van WITT in de AB Club was positietracking voorbereid, maar uiteindelijk niet gebruikt wegens tijdsgebrek. Een exclusieve kijk naar wat daarop vooraf ging.