De flirt tussen de muziek- en de gamingindustrie evolueert steeds meer naar een stabiele relatie. Begin 2021 investeerde Warner Music Group al zeker meer dan 10 miljoen dollar in Roblox. Later dat jaar volgde ook Sony Music Entertainment met een ‘strategische deal’. Of er ook hier vele miljoenen van eigenaar gewisseld zijn, is niet duidelijk.
Muziek is altijd al een essentieel onderdeel van videogames geweest, maar wat we de jongste jaren zien gebeuren gaat toch een pak verder dan het klassieke soundtrack-verhaal. Entertainmentbedrijven en artiesten verdringen elkaar om het grootste, spectaculairste of meest inventieve in-game concert te geven (Travis Scott in Fortnite!). Bij de marketingcampagnes van nieuwe platen spelen games een belangrijke rol (denk aan de wereld die Disclosure creëerde in Minecraft om het nieuwe album ENERGY te promoten) en clubs of concertzalen openen virtueel hun deuren in of gebaseerd op videogames. De Berlijnse club Griessmuehle bijvoorbeeld kan je bezoeken in Minecraft (inclusief drankjes en andere geestverruimende substanties) en Nouvelle Belgique, de virtuele concertzaal van de AB, werd gebouwd op Unreal engine, de technologie achter Fortnite. Een stuk geschiedenis over muziek en gaming, nog meer voorbeelden en een blik op de toekomst vind je ook in dit uitgebreide artikel.
Games groeien steeds vaker uit tot een metaverse: een virtuele wereld waarin augmented en virtuele realiteit samenvloeien, waarin gaming en andere entertainmentvormen elkaar vinden, waarin nieuwe interactievormen mogelijk worden gemaakt en waarin ook nieuwe businessmodellen en inkomstenstromen kunnen ontstaan. Grote entertainmentbedrijven vinden in dat metaverse nieuwe manieren om hun artiesten te promoten, onder andere via liveshows maar ook door de relatie tussen artiest en fan veel rechtstreekser en hechter te maken. De interactiemogelijkheden die ontwikkeld werden voor games worden maximaal ingezet om fans zo dicht mogelijk bij de (virtuele versie van) artiest te laten komen. En daar kan dan weer een heel businessmodel rond gebouwd worden, met nieuwe inkomstenstromen voor alle partijen die erbij betrokken zijn.
Door de nauwe samenwerkingen met Warner en Sony werpt Roblox zich steeds nadrukkelijker op als dé nieuwe virtuele muzikale hotspot. Een van de hoogtepunten was uiteraard het concert dat Sony-artiest Lil Nas X in december 2020 gaf in Roblox, met 33 miljoen kijkers in totaal. Maar niet alleen de kijkcijfers zijn gigantisch: er werd ook voor bijna $ 10 miljoen aan digitale merchandise verkocht. Gamers konden hun avatar namelijk aantooien met Lil Nas X t-shirts of broeken, een westernhoed etc. En daar betaalden ze voor met Robux, de virtuele munten die in Roblox worden gebruikt. Als je weet dat in het derde kwartaal van 2020 alleen al meer dan 300 miljoen dollar werd gespendeerd aan het aankopen van Robux, dan wordt pas echt duidelijk wat voor een potentiële goudmijn het gamingplatform is.