Is de toekomst van live entertainment virtueel?

AmazeVR creëerde al VR-concerten voor oa Megan Thee Stallion en Zara Larsson. In de toekomst komen er ook virtuele live-belevingen aan met T-Pain en K-pop girl band aespa. Grote namen, die grote podia gewend zijn, maar in dit geval voor een green key en een 8K-camera optreden. Ze spelen tijdens zo’n VR-show doorgaans een kwartier à 20 minuten en bieden de fans een up close & personal ervaring die tijdens een gewone live show onmogelijk is.

CNN ging een kijkje nemen op de set van het T-Pain concert en beschrijft in dit artikel hoe het proces in elkaar zit. De opnames duren een 12-tal uur, maar de grootste hoeveelheid werk kruipt uiteraard in de postproductie. Die fase duurt zo’n 6 weken; in die tijd wordt oa met AI en Unreal Engine (de gaming engine waar ook Fortnite op gebouwd is) een hele virtuele wereld gebouwd waarin het publiek kan rondkijken.

Het artikel besteedt ook aandacht aan een interessant onderzoek over hoe fans dergelijke virtuele concerten precies beleven. Mel Slater, onderzoeker aan de Universiteit van Barcelona, ontdekte bv. dat vrouwen zich tijdens een virtueel concert ongemakkelijk voelen en zich bekeken voelen door mannelijke avatars, zelfs als die avatars helemaal niet in hun richting kijken. In eender welke virtuele omgeving is het daarom belangrijk om aandacht te hebben voor representatie, diversiteit, safe spaces etc. – topics waar Ristband, de startup die hybride concerten faciliteert, al een rapport over schreef.

Lees het volledige artikel over de VR-concerten van AmazeVR en de uitdagingen die bezoekers ondervinden op de site van CNN.